Doorgaan naar hoofdcontent

Mijn dieet (Terrry Wahls + Paleodieet)

Diëtiste Jessica de Wit uit Laren heeft voor mij een dieet opgesteld op basis van het ms-dieet van Terry Wahls en het Paleodieet. Jessica vindt het goed dat ik dit hier op mijn blog zet zodat ook anderen dit kunnen bekijken.


Jessica schrijft:
Deze voeding bevat voldoende calorieën om op gewicht te blijven. Ik heb hiervoor informatie uit het dieet van Terry Wahls gebruikt en informatie uit het paleo-dieet. Beide zijn voedingen die terug gaan naar de oertijd, waarin men alleen vlees/vis, noten, zaden, groente en fruit at en geen aardappelen, brood, zuivelproducten(geen kaas), peulvruchten en allerlei bewerkte producten. In het voorbeelddagmenu van Terry Wahls zitten wel aardappelen, maar dit zijn zoete, deze zijn weer anders van samenstelling (het is mij niet geheel duidelijk). Uiteindelijk is het de bedoeling dat je hiervan ook minder eet, maar in het begin is het makkelijker om toch nog wat zetmeel/koolhydraat producten te nemen.

Eerst wat over het paleo-dieet:
  • Vlees: biologische variant, het liefst van dieren die gras eten, in het wild leven, dit mag gebakken, gedroogd of gerookt, ook kun je orgaanvlees nemen 
  • Vis: diepvries is prima, wilde vis is het beste, haring en sardientjes passen er ook bij. Vermijd tilapie en pangasius 
  • Schaal- en schelpdieren: hier kun je in variëren 
  • Groenten: hier kun je in variëren. Geen peulvruchten (pinda’s en sojabonen) 
  • Fruit: alle soorten fruit 
  • Noten en zaden: rauwe ongezoute noten. Er is ook amandelmeel waar je eventueel pizzabodems mee kunt maken 
  • Paddestoelen: alle soorten 
  • Kokos: kokos zelf en de melk (makkelijk bij het maken van sauzen) 
  • Kruiden en specerijen: alle soorten 
  • Water: kraanwater, bronwater, liefst niet uit een plastic flesje, maar glazen 
  • Overige dranken: koffie max. 2 per dag (liefst espresso), wijn beperkt, liefst biologische, thee mag, denk verder aan water met limoensap met beetje honing, of met gember of munt. 
De restricties voor MS zijn: ei, tomaat, aubergine, pepers, paprika’s, scherpe kruiden, kurkuma etc. De reden hiervoor is mij niet geheel duidelijk.

Wat het dieet van Terry Wahls betreft:

Ik weet niet of er in het paleo-dieet producten worden gegeten die niet in haar dieet passen, maar hier kan ik niet voldoende informatie over vinden. Ik denk persoonlijk dat je met dit voorbeelddagmenu en de variatiemogelijkheden al een heel eind komt.

Met voorgenoemd dieet in het achterhoofd zou je nog kunnen denken aan:
  • Toevoegen van elke dag 100 gr. Zeewier/alg 
  • Met name lamsvlees en wilde vis eten 
  • Je kunt 1 keer per week 100 gram orgaanvlees eten 
  • Nog meer groente (800 gram) en fruit (400 gram), van de soorten die zij noemt: 
  • 1 groene bladgroenten (koolsoorten, spinazie, sla, boerenkool) 
  • 2 zwavelrijke groenten (broccoli, prei, uien, bloemkool, radijs, knoflook, spruiten) 
  • 3 felgekleurde groenten en fruit (bessen, aardbeien, frambozen, perzik, sinaasappel, biet, rode kool, wortels. 

Dit voorbeelddagmenu is heel anders dan je gewend bent om te eten, maar het heeft ook zo’n andere samenstelling dat je het ook niet kunt vergelijken. Het bevat veel meer fruit, groente, noten, zaden, vlees en vis en geen brood, gewone aard/rijst/pasta en zuivel.

In het begin kun je misschien best eens een keer een tosti mee eten met de kinderen, maar als je het principe goed wilt toepassen, dan niet.

Praktisch: groenten kun je vaak gesneden kopen en fruit in partjes. Als je kipfilet door de salade wilt doen, dan kun je ook bij de vleeswaren plakje kipfilet kopen. De losse tussendoortjes als fruit en gedroogde vruchten vergen ook geen bereiding. Bij de avondmaaltijd eet jij het grootste stuk vlees/vis en minder koolhydraten (aardappelen,zoete aardappelen) en meer groente.

Voorbeeld dagmenu









Ontbijt:







Salade van 1 stuk fruit,
130
g





Dadels,
20
g





Amandelen,
25
g





2 eetlepels honing,
40
g





1   theelepel kaneel
5
g





1  stukje kipfilet/ ham
50
g





1  kopje thee
125
g






In de loop van de ochtend:







1   sinaasappel
130
g





1  kopje thee
125
g





1  kopje koffie espresso
125
g






Middagmaaltijd:







Salade van rauwe Chinese kool,
150
g





1  stukje makreel,
150
g





1   grapefruit of ander fruit,
75
g





1  eetlepel olijfolie,
10
g





1   stukje ui,
25
g





1   olijven
10
g





1 glas water

In de loop van de middag:
150
g





1  glas groentesap (geen tomaat)
150
g





1  glas water
150
g





1   banaan
125
g






Avondmaaltijd:







1 grote biefstuk met knoflook
200
g





Met champignons
50
g





3  groentelepels gekookte groente
150
g





4 opscheplepels zoete aardappels
200
g





1  stuk fruit/schaaltje sorbetijs
125
g






In de loop van de avond:







1  kopje thee
125
g





6  gedroogde abrikozen
18
g





3  plakjes vleeswaren 
45
g



















Reacties

Ankie zei…
Hallo,

Na het lezen van deze blog (en 3 weken T.W. dieet, zit ik nog met veel vragen die ik maar niet beantwoord krijg. Misschien weet jij raad?
. Waarom zijn peulvruchten taboe?
. Mag je als graan Quinoa en Spelt?
. Rijst mag, maar ik hoor ook dat in het vliesje van zilvervliesrijst wel gluten zitten. Mag dus alleen witte rijst?
. Zijn alle nachtschaden ook verboden? Zo ja, waarom - de giftige stoffen verdwijnen toch met koken?
. Mogen rijstwafels, speltcrackers?
. Mogen cashewnoten?

Met dank,
Ankie
Ankie zei…
Hallo,

Na het lezen van je blog en 3 wk. T.W. dieet zit ik nog met veel vragen. Misschien weet je raad.
. Waarom mogen peulvruchten niet?
. Mag je als graan Quinoa en Spelt?
. Mogen speltcrackers, rijstewafels rijstemelk?
. Zijn de nachtschaden verboden en zo ja, waarom? De gifstoffen verdwijnen toch met koken?
. Mag je cashewnoten?
. Mag je fèta?

Met dank,
Ankie
Hannah zei…
Hè jammer, ik ben benieuwd naar het antwoord, maar zul je je wel voor moeten aanmelden oid?
Ben ook nog steeds zoekende omdat ik echt denk dat juiste voeding helpt bij het leven met MS. Dagdag, gerda

Populaire posts van deze blog

Gelukkig Nieuwjaar, Claudy!  Door Brecht Daams - 11 januari 2021 Ondanks de Corona-lockdown mag Claudy wel bezoek ontvangen, gelukkig. Claudy ontvangt mij met keurig gekamd haar en hele mooie rode sloffen aan. En met veel citaten van haar favoriete filosoof, Cruyff. Elk voordeel heb zijn nadeel, wie zei dat ook al weer? Het is nog lang geen Carnaval, maar ik heb toch twee CD's met carnavalskrakers meegenomen. Het zijn namelijk   Limburgse   carnavalskrakers! Claudy kan de teksten goed verstaan, want het is zelfs Venlo’s! “Iech plök veur diech de sjterre”, “Op sjtap mit miene sjat”, en vele andere krakers. De gezellige muziek is een groot succes.  De CD’s zijn niet van mij, ik heb ze geleend en moet ze teruggeven, maar ik zal ze kopieëren voor Claudy. Laot mèr komme! (zo heet ook één van de nummers).  In oktober had Claudy zich tot mijn verrassing voorgenomen om in het nieuwe jaar niet meer te roken. Maar nu was ze dat zeer goede voornemen alweer vergeten. Dus nu heeft ze per ongelu

Een heel zwaar leven

Vorige week was ik op bezoek bij Claudy. Ze is binnen Nieuw Unicum verhuisd en woont nu bij een andere groep.  Als ik binnenkom roept Claudy meteen enthousiast: “Hoe is het met jou?” Ze is in een goed humeur. Zelf zegt ze dat ze een heel zwaar leven heeft. Echt heel zwaar. En dat is heel grappig, omdat het een lied van Brigitte Kaandorp is.  Het is binnenkort carnaval en Claudy is al helemaal in de stemming. Ze zingt enthousiast een Limburgse carnavalskraker. Eerst denk ik dat Claudy onverstaanbaar praat, maar dat is het niet. Ze zingt in het Limburgs en dat versta ik niet. Gelukkig wil Claudy het wel voor me vertalen. In het Nederlands gaat het zo: Bij ons in het straatje  Daar ging eens een praatje Dat Coba van Kret van Bertram Ging trouwen met Doris die 70 jaar is En niemand die snapt er wat van. Dat doet ‘m het voorjaar Dat ligt aan het lenteweer Want alles wat jong is Och dat vrijt zo graag Tatatata! Tatatata! In het Limburgs klinkt het beter