Doorgaan naar hoofdcontent

Mijn eerste verhaal

13 jaar geleden kreeg ik te horen dat ik MS had. Ik was toen op bezoek in Nederland. Daan was 9 maanden oud, wij woonden en werkten toen beiden in Caïro, ik was daar al mijn eigen naïviteit tegen gekomen.
Ik had dus MS, en kwam in een zwaar deel van mijn leven terecht. Ik kon toen nauwelijks lopen en verbleef met Daan bij mijn, toen nog werkende, ouders. Iedere dag ging ik wandelen met mijn lieve tante, mijn lopen ging snel vooruit. John ging, na gezamenlijk overleg, door de week naar Cairo.
In die tijd kreeg ik 3 geschenken die voor mij altijd waardevol zullen zijn.
Van een tante kreeg ik een ‘cruise’ jurk, die zij veel meer bij mijn dan bij haar leeftijd vond passen. Van een andere tante kreeg ik een leuke pyjama. Haar man was 1 jaar daarvoor overleden en ook zij vond dat dit beter bij mij paste. Een derde tante gaf mij met dezelfde reden een jurk van haar.
Ik ervoer dat als kracht, het gaf mij energie, liefde. Ik had het idee dat ik iets buiten mezelf groeide. Ik ervoer het als rijkdom.

Wordt vervolgd

Reacties

Anoniem zei…
Claudy,

Wat een prachtig stukje. Ik vind vitaliteit ook een mooie naam. Sommigen kunnen wel heel hard lopen maar zitten bij de pakken neer als ze tegenwind krijgen. In vitaliteit zit ook de v van veerkacht.

Nu ben ik ook heel benieuwd waar deze reactie terecht komt.

Hartelijke groet
Petra ter Doest
Anoniem zei…
Hallo Claudy

Nou, de website heeft een mooi en kalm-overzichtelijke lay out, dus dat is een prettig begin.
Ik denk dat het een heel goed idee van je is. Nu het fysiek lastiger is om je vrijuit te bewegen is het des te meer belangrijk om andere kanalen te ontwikkelen om met 'de wereld' in contact te blijven.
Ik denk zeker dat dit voor andere mensen die met de ziekte in aanraking komen een enorme steun kan zijn. We weten zelf ook dat juist in eerste instantie het heel belangrijk is om bij een onheils-diagnose mensen uit eigen ervaring te horen spreken over de situatie waarin je net zelf verzeild bent geraakt.
Dus ik zou zeggen, ga gewoon zo door, stuur het schip als het eenmaal vaart maakt (dan gaat het sturen ook makkelijker) en maak je blog openbaar, je zult zien dat je al snel contact met mensen uit onverwachte hoek zal maken.

liefs
Maarten
Anoniem zei…
Hoi Claudy,

Mooi geschreven. Ik heb je bij mijn favorieten gezet :)

Hartelijke groet,

Brechtje
Hey Claudy,

Een duidelijk en vooral krachtig verhaal.

Hartelijke groeten van Alice

Populaire posts van deze blog

Gelukkig Nieuwjaar, Claudy!  Door Brecht Daams - 11 januari 2021 Ondanks de Corona-lockdown mag Claudy wel bezoek ontvangen, gelukkig. Claudy ontvangt mij met keurig gekamd haar en hele mooie rode sloffen aan. En met veel citaten van haar favoriete filosoof, Cruyff. Elk voordeel heb zijn nadeel, wie zei dat ook al weer? Het is nog lang geen Carnaval, maar ik heb toch twee CD's met carnavalskrakers meegenomen. Het zijn namelijk   Limburgse   carnavalskrakers! Claudy kan de teksten goed verstaan, want het is zelfs Venlo’s! “Iech plök veur diech de sjterre”, “Op sjtap mit miene sjat”, en vele andere krakers. De gezellige muziek is een groot succes.  De CD’s zijn niet van mij, ik heb ze geleend en moet ze teruggeven, maar ik zal ze kopieëren voor Claudy. Laot mèr komme! (zo heet ook één van de nummers).  In oktober had Claudy zich tot mijn verrassing voorgenomen om in het nieuwe jaar niet meer te roken. Maar nu was ze dat zeer goede voornemen alweer vergeten. Dus nu heeft ze per ongelu

Een heel zwaar leven

Vorige week was ik op bezoek bij Claudy. Ze is binnen Nieuw Unicum verhuisd en woont nu bij een andere groep.  Als ik binnenkom roept Claudy meteen enthousiast: “Hoe is het met jou?” Ze is in een goed humeur. Zelf zegt ze dat ze een heel zwaar leven heeft. Echt heel zwaar. En dat is heel grappig, omdat het een lied van Brigitte Kaandorp is.  Het is binnenkort carnaval en Claudy is al helemaal in de stemming. Ze zingt enthousiast een Limburgse carnavalskraker. Eerst denk ik dat Claudy onverstaanbaar praat, maar dat is het niet. Ze zingt in het Limburgs en dat versta ik niet. Gelukkig wil Claudy het wel voor me vertalen. In het Nederlands gaat het zo: Bij ons in het straatje  Daar ging eens een praatje Dat Coba van Kret van Bertram Ging trouwen met Doris die 70 jaar is En niemand die snapt er wat van. Dat doet ‘m het voorjaar Dat ligt aan het lenteweer Want alles wat jong is Och dat vrijt zo graag Tatatata! Tatatata! In het Limburgs klinkt het beter