Doorgaan naar hoofdcontent

Gelukkig Nieuwjaar, Claudy! 

Door Brecht Daams - 11 januari 2021

Ondanks de Corona-lockdown mag Claudy wel bezoek ontvangen, gelukkig. Claudy ontvangt mij met keurig gekamd haar en hele mooie rode sloffen aan. En met veel citaten van haar favoriete filosoof, Cruyff. Elk voordeel heb zijn nadeel, wie zei dat ook al weer?

Het is nog lang geen Carnaval, maar ik heb toch twee CD's met carnavalskrakers meegenomen. Het zijn namelijk Limburgse carnavalskrakers! Claudy kan de teksten goed verstaan, want het is zelfs Venlo’s! “Iech plök veur diech de sjterre”, “Op sjtap mit miene sjat”, en vele andere krakers. De gezellige muziek is een groot succes. 
De CD’s zijn niet van mij, ik heb ze geleend en moet ze teruggeven, maar ik zal ze kopieëren voor Claudy. Laot mèr komme! (zo heet ook één van de nummers). 

In oktober had Claudy zich tot mijn verrassing voorgenomen om in het nieuwe jaar niet meer te roken. Maar nu was ze dat zeer goede voornemen alweer vergeten. Dus nu heeft ze per ongeluk tòch een sigaret gerookt. Het was de laatste uit het pakje, nu zijn ze op. Als je geen sigaretten meer koopt, Claudy, is het makkelijker om je aan je goede voornemen te houden :D

Claudy luncht met de Vasteloavond-muziek op de achtergrond. Nu speelt de tweede CD. Ondertussen heeft ze al een glas bietensap achter de kiezen. “Lekker” zegt ze. Het bietensap bevordert de doorbloeding en dat kan Claudy wel gebruiken, want haar handen voelen koud aan. Ik heb een nieuwe fles bietensap in de koelkast gezet en hoop dat andere bezoekers haar er ook een glas van geven. 

Na het eten vraagt Claudy om een sigaret. Helaas Claudy, die zijn nu op. Elk nadeel heeft zijn voordeel, om een bekende filosoof aan te halen. Voor ik wegga, zet ik de muziek van Queen op. “Leuk!" zegt Claudy, “Altijd mooi."

Tot de volgende keer!

Brecht

Reacties

Populaire posts van deze blog

Een heel zwaar leven

Vorige week was ik op bezoek bij Claudy. Ze is binnen Nieuw Unicum verhuisd en woont nu bij een andere groep.  Als ik binnenkom roept Claudy meteen enthousiast: “Hoe is het met jou?” Ze is in een goed humeur. Zelf zegt ze dat ze een heel zwaar leven heeft. Echt heel zwaar. En dat is heel grappig, omdat het een lied van Brigitte Kaandorp is.  Het is binnenkort carnaval en Claudy is al helemaal in de stemming. Ze zingt enthousiast een Limburgse carnavalskraker. Eerst denk ik dat Claudy onverstaanbaar praat, maar dat is het niet. Ze zingt in het Limburgs en dat versta ik niet. Gelukkig wil Claudy het wel voor me vertalen. In het Nederlands gaat het zo: Bij ons in het straatje  Daar ging eens een praatje Dat Coba van Kret van Bertram Ging trouwen met Doris die 70 jaar is En niemand die snapt er wat van. Dat doet ‘m het voorjaar Dat ligt aan het lenteweer Want alles wat jong is Och dat vrijt zo graag Tatatata! Tatatata! In het Limburgs klinkt het beter