Doorgaan naar hoofdcontent

Warmte overheerst nu even

Sinds de behandeling is het ontzettend warm geweest. Het is daarom lastig om aan te geven hoe het precies met mij gaat sinds ik in Duitsland ben geweest. De negatieve effecten van de hitte overstemden even de winst van de behandeling maar ik heb nog steeds het gevoel dat ik er op vooruit ben gegaan. Ik speel elke dag piano en dat gaat steeds beter. Mijn gezichtsvermogen em mijn energie zijn ook verbeterd. Als ik kijk naar de laatste twee dagen. Vrijdag ging er een ruitje kapot hier in huis, ongelukje van mijn kinderen. Die crisis heb ik goed doorstaan. Ik kon er om lachen. Gisteren ben ik de hele dag naar een huwelijk geweest, de vermoeidheid kreeg niet de overhand, ik bleef positief.

Artikel over Liberation Treatment
Ik kreeg laatst een artikel uit de International Herald Tribune. From M.S. Patients: Outcry for Surgery Het gaat over de behandeling die ik net heb ondergaan en vat goed samen wat er aan de hand is:

- MS patiƫnten informeren zichzelf en elkaar via internet
- MS patienten gaan op eigen houtje behandeling zoeken
- MS-patiƫnten gaan niet eindeloos zitten wachten op onderzoek
- Dotteren is niet risicovoller dan zware medicijnen waarvan nauwleijks bewezen is dat ze wel helpen
- Er zijn bewijzen dat ms-patienten vaker last hebben van adervernauwingen (ook al zegt de VU iets anders)
- Na die behandeling voelen veel ms-patienten zich beter
- Er zijn ook ms-patiƫnten die niet vooruit gaan, of weer terugvallen

Kahlil Gibran
Dan wil ik graag nog iets laten lezen uit een prachtige brief die ik kreeg in reactie op dit blog. Heel veel mensen hebben de laatste tijd gereageerd en daar ben ik heel blij mee. Dit fragment, dat uit De profeet van Kahlil Gibran komt, geeft goed weer dat je soms niet weet waar iets toe dient en dat het daarom altijd gaat om de eigen keuze die je maakt.

'Je vreugde is onthulde smart. En de bron waaruit je lach ontspringt, werd vaak gevuld met je tranen. Hoe kan het anders zijn? Hoe dieper je smart in je wezen kerft, hoe meer vreugde je kunt bevatten. Is niet de beker die je wijn bevat dezelfde beker die in de oven van de pottenbakker werd gebakken? En is niet de luit die je geest kalmeert hetzelfde hout dat door mensen werd uitgehold?

Wanneer je blij bent, schouw dan diep in je hart, en je zult zien dat enkel wat je smart gegeven heeft, ook vreugde brengt. Wanneer je verdrietig bent, blik dan opnieuw in je hart en je zult zien dat je weent om wat je vreugde schonk.

Sommige zeggen: ’Vreugde is groter dan smart,’ en anderen zeggen: ‘Neen, de smart is groter.’ Maar ik zeg je: ze zijn onafscheidelijk.’

Vrouwelijk
Tot slot een nocturne van Chopin van mijn geliefde pianiste Maria Jao Pires omdat zij via de muziek de verschillende facetten van het leven wil weergeven. Ik vind haar spel heel vrouwelijk en heel krachtig.



Een beetje lang stuk dit keer maar dat mocht ook wel ene keer. Ik ga nu drie weken naar Vlieland en zal daarna mij snel weer melden.

Reacties

Populaire posts van deze blog

Gelukkig Nieuwjaar, Claudy!  Door Brecht Daams - 11 januari 2021 Ondanks de Corona-lockdown mag Claudy wel bezoek ontvangen, gelukkig. Claudy ontvangt mij met keurig gekamd haar en hele mooie rode sloffen aan. En met veel citaten van haar favoriete filosoof, Cruyff. Elk voordeel heb zijn nadeel, wie zei dat ook al weer? Het is nog lang geen Carnaval, maar ik heb toch twee CD's met carnavalskrakers meegenomen. Het zijn namelijk   Limburgse   carnavalskrakers! Claudy kan de teksten goed verstaan, want het is zelfs Venlo’s! “Iech plƶk veur diech de sjterre”, “Op sjtap mit miene sjat”, en vele andere krakers. De gezellige muziek is een groot succes.  De CD’s zijn niet van mij, ik heb ze geleend en moet ze teruggeven, maar ik zal ze kopieĆ«ren voor Claudy. Laot mĆØr komme! (zo heet ook Ć©Ć©n van de nummers).  In oktober had Claudy zich tot mijn verrassing voorgenomen om in het nieuwe jaar niet meer te roken. Maar nu was ze dat zeer goede voornemen alweer vergeten. Dus nu heeft ze per ongelu

Een heel zwaar leven

Vorige week was ik op bezoek bij Claudy. Ze is binnen Nieuw Unicum verhuisd en woont nu bij een andere groep.  Als ik binnenkom roept Claudy meteen enthousiast: “Hoe is het met jou?” Ze is in een goed humeur. Zelf zegt ze dat ze een heel zwaar leven heeft. Echt heel zwaar. En dat is heel grappig, omdat het een lied van Brigitte Kaandorp is.  Het is binnenkort carnaval en Claudy is al helemaal in de stemming. Ze zingt enthousiast een Limburgse carnavalskraker. Eerst denk ik dat Claudy onverstaanbaar praat, maar dat is het niet. Ze zingt in het Limburgs en dat versta ik niet. Gelukkig wil Claudy het wel voor me vertalen. In het Nederlands gaat het zo: Bij ons in het straatje  Daar ging eens een praatje Dat Coba van Kret van Bertram Ging trouwen met Doris die 70 jaar is En niemand die snapt er wat van. Dat doet ‘m het voorjaar Dat ligt aan het lenteweer Want alles wat jong is Och dat vrijt zo graag Tatatata! Tatatata! In het Limburgs klinkt het beter