Doorgaan naar hoofdcontent

Na de liberation treatment

Donderdag ging ik naar Duitsland naar het St. Bonifatius Hospital in Lingen. Vrijdag was het zo ver. Via de ader in mijn lies werd eerst contrastvloeistof ingespoten. Daarna werd een cameraatje ingebracht dat door het hele bovenlichaam is gegaan om vernauwingen vast te stellen. Die vernauwingen waren er vooral in mijn hals. Vervolgens zijn die met een ballonnetje weggehaald. Dat was het. Het duurde een half uur. Ik was wel zenuwachtig maar het ging heel goed, het stelde eigenlijk niks voor.

De vaatchirurg, Hartmut Görtz, was een aardige man. Net als zijn collega. Niet arrogant. Het was ook voor hen spannend. De behandeling is routine voor hem maar wij vieren - er waren nog drie Nederlandse patiënten - waren zijn eerste ms-patienten. Ik vertelde hem over mijn blog en dat ik een video- opname heb van mijn pianospel om het verschil te kunnen zien. Hij zei: 'Als uw pianospel verbetert, nodig ik u uit om hier een concert te komen geven.'

Het belangrijkste verschil sinds vrijdag zit in mijn handen. Ik kan de kruimels op het blad van keukentafel voelen, ik heb geen koude handen meer. En ik speel de hele tijd piano en geniet. Het voelt nu al zo anders. Lopen gaat nog steeds moeilijk. Maar mijn spieren zijn verzwakt door zoveel jaren van weinig bewegen. Het zal wel enige tijd duren voor we weten wat het optimale effect is. Volgens John heb ik al een andere gelaatskleur, vooral meer kleur in mijn gezicht. En ik merk dat de parkinson-achtige bewegingen die mijn ziekte horen minder heftig zijn.

Kortom ik ben een beetje in de war en vooral blij. Ik zal snel laten zien hoe het pianospelen nu gaat.

Reacties

Wendy en Hugo zei…
Jeetje Claudy, wat goed dat je gevoel in je hand vooruit gaat! Ik ben benieuwd naar het volgende filmpje op de piano, mogen we een verzoek plaatsen?
Gonny zei…
Hoi Claudy,

Ik had het al gehoord via de tam-tam, maar dit klinkt heel goed! Ik vind het fantastisch voor je. Ook ik ben heel benieuwd naar je volgende filmpje (of het live horen natuurlijk!).
Hartelijke groet,
Gonny
BeeDee zei…
Hoi Claudy,
wat een positief effect, zo snel al! We hebben aan je gedacht de afgelopen dagen. Fijn te horen dat het de goede kant op gaat.
Binnenkort weer eens wandelen?
Will Vogel zei…
Lieve, lieve Claudy,
Ik lees net je blog over je ervaringen in Duitsland. Wat fijn dat pianospelen weer beter gaat. Muziek is mooi, geeft kleur en inspiratie aan jou en aan vele andere mensen. Ik hoop van ganse harte dat het concert er in Duistland komt, als je de generale repetitie speelt kom ik heel graag luisteren en genieten. Want ook het stukje film wat je op je blog hebt staan van je eigen pianospel voor de behandeling stroomt over van passie en emotie, heel mooi! Ik ben trots op je.

Populaire posts van deze blog

Gelukkig Nieuwjaar, Claudy!  Door Brecht Daams - 11 januari 2021 Ondanks de Corona-lockdown mag Claudy wel bezoek ontvangen, gelukkig. Claudy ontvangt mij met keurig gekamd haar en hele mooie rode sloffen aan. En met veel citaten van haar favoriete filosoof, Cruyff. Elk voordeel heb zijn nadeel, wie zei dat ook al weer? Het is nog lang geen Carnaval, maar ik heb toch twee CD's met carnavalskrakers meegenomen. Het zijn namelijk   Limburgse   carnavalskrakers! Claudy kan de teksten goed verstaan, want het is zelfs Venlo’s! “Iech plök veur diech de sjterre”, “Op sjtap mit miene sjat”, en vele andere krakers. De gezellige muziek is een groot succes.  De CD’s zijn niet van mij, ik heb ze geleend en moet ze teruggeven, maar ik zal ze kopieëren voor Claudy. Laot mèr komme! (zo heet ook één van de nummers).  In oktober had Claudy zich tot mijn verrassing voorgenomen om in het nieuwe jaar niet meer te roken. Maar nu was ze dat zeer goede voornemen alweer vergeten. Dus nu heeft ze per ongelu

Een heel zwaar leven

Vorige week was ik op bezoek bij Claudy. Ze is binnen Nieuw Unicum verhuisd en woont nu bij een andere groep.  Als ik binnenkom roept Claudy meteen enthousiast: “Hoe is het met jou?” Ze is in een goed humeur. Zelf zegt ze dat ze een heel zwaar leven heeft. Echt heel zwaar. En dat is heel grappig, omdat het een lied van Brigitte Kaandorp is.  Het is binnenkort carnaval en Claudy is al helemaal in de stemming. Ze zingt enthousiast een Limburgse carnavalskraker. Eerst denk ik dat Claudy onverstaanbaar praat, maar dat is het niet. Ze zingt in het Limburgs en dat versta ik niet. Gelukkig wil Claudy het wel voor me vertalen. In het Nederlands gaat het zo: Bij ons in het straatje  Daar ging eens een praatje Dat Coba van Kret van Bertram Ging trouwen met Doris die 70 jaar is En niemand die snapt er wat van. Dat doet ‘m het voorjaar Dat ligt aan het lenteweer Want alles wat jong is Och dat vrijt zo graag Tatatata! Tatatata! In het Limburgs klinkt het beter