Doorgaan naar hoofdcontent

Schoonheid en een mooie herinnering

Afgelopen zondag zijn mijn man en ik samen naar het Concertgebouw geweest. Ik zie die bezoeken als een bijzondere gewoonte die ik er graag in houd.
Ik moet wel elke keer steeds meer overwinnen: mijn moeizame voortbewegen, een onhandige entree aan John's arm, het geklungel in de garderobe, de gang naar de wc.
Maar toen dat allemaal zondag weer achter de rug was, mocht ik gaan zitten. Het geroezemoes werd onderbroken door een stem die iedereen vriendelijk verzocht de mobiele telefoons uit te zetten, vervolgens werden nog enkele wensen van de meesterpianist die zou gaan optreden meegedeeld. Het licht werd zacht gezet, het concert kon beginnen. Mijn pianolerares sprak altijd over ‘gewijde grond’ als ze het over het Concertgebouw had, daar kan ik me wat bij voorstellen. Ik ging nog even recht zitten en realiseerde me, zoals ik dat vaker doe, dat alle stoelen in de grote en kleine zaal van het Concertgebouw cadeau gedaan zijn door de dochter van Freddie Heineken. Heineken zelf was een enorme muziekliefhebber. Nogmaals ging ik er goed voor zitten, bovenop iets dat ik associeerde met mijn tijd als jonge hond bij Heineken, een mooie tijd.
De pianist kwam onder luid applaus de prachtige trap af. Het was tijd voor de schoonheid van muziek.

Hieronder een fragment van de pianist die we zondag zagen spelen, Nelson Freire. In een recensie in de NRC werd hij mooi omschreven als een 'gentleman painist'. Hij speelt Heitor Villa-Lobos en op dit filmpje luistert zijn hond mee.

Reacties

Anoniem zei…
Lieve Claudi,

Ik ben blij dat we elkaar zojuist hebben gesproken. Ik heb ergens in november naar je blog gekeken maar ik kan mijn reactie niet terugvinden. Ik zie je helemaal tevreden zitten in het Concert gebouw. Helemaal jouw ding! Weinig mensen kunnen met zoveel passie over muziek praten als jij en het geeft je energie! Energie die je zo nodig hebt.

Lieve groeten, Antoinette

Populaire posts van deze blog

Gelukkig Nieuwjaar, Claudy!  Door Brecht Daams - 11 januari 2021 Ondanks de Corona-lockdown mag Claudy wel bezoek ontvangen, gelukkig. Claudy ontvangt mij met keurig gekamd haar en hele mooie rode sloffen aan. En met veel citaten van haar favoriete filosoof, Cruyff. Elk voordeel heb zijn nadeel, wie zei dat ook al weer? Het is nog lang geen Carnaval, maar ik heb toch twee CD's met carnavalskrakers meegenomen. Het zijn namelijk   Limburgse   carnavalskrakers! Claudy kan de teksten goed verstaan, want het is zelfs Venlo’s! “Iech plök veur diech de sjterre”, “Op sjtap mit miene sjat”, en vele andere krakers. De gezellige muziek is een groot succes.  De CD’s zijn niet van mij, ik heb ze geleend en moet ze teruggeven, maar ik zal ze kopieëren voor Claudy. Laot mèr komme! (zo heet ook één van de nummers).  In oktober had Claudy zich tot mijn verrassing voorgenomen om in het nieuwe jaar niet meer te roken. Maar nu was ze dat zeer goede voornemen alweer vergeten. Dus nu heeft ze per ongelu

Een heel zwaar leven

Vorige week was ik op bezoek bij Claudy. Ze is binnen Nieuw Unicum verhuisd en woont nu bij een andere groep.  Als ik binnenkom roept Claudy meteen enthousiast: “Hoe is het met jou?” Ze is in een goed humeur. Zelf zegt ze dat ze een heel zwaar leven heeft. Echt heel zwaar. En dat is heel grappig, omdat het een lied van Brigitte Kaandorp is.  Het is binnenkort carnaval en Claudy is al helemaal in de stemming. Ze zingt enthousiast een Limburgse carnavalskraker. Eerst denk ik dat Claudy onverstaanbaar praat, maar dat is het niet. Ze zingt in het Limburgs en dat versta ik niet. Gelukkig wil Claudy het wel voor me vertalen. In het Nederlands gaat het zo: Bij ons in het straatje  Daar ging eens een praatje Dat Coba van Kret van Bertram Ging trouwen met Doris die 70 jaar is En niemand die snapt er wat van. Dat doet ‘m het voorjaar Dat ligt aan het lenteweer Want alles wat jong is Och dat vrijt zo graag Tatatata! Tatatata! In het Limburgs klinkt het beter